Hell of a trip

                                                              image97

Grus grus grus och dam! Det var mitt forsta inrtryck av Kambodja. Inte sa konstigt kanske om man sitter i en buss som kor i 100km/h pa en vag som i Sverige skulle liknas vid en leraker. Resan dit tog 15h, det blev ett laaaaangt stopp vid gransen med mycket koande och mycket svett. jag lurades pa sisadar 200kr pga. mitt blonda har och mina blaa ogon som vagrar fatta att alla manniskor vill inte val. Till skillnad fran thailanderna forsoker de kambodjaner som ja traffade pa tjana pengar pa mig heeeela tiden. De ljog mig rakt upp i ansiktet vid ett flertal tillfallen for att de skulle tjana sa mycket pengar som mojligt. Overallt i Siam Reap, dar ja var, springer det runt barn i alla aldrar och saljer bijouterier for smaslantar. 

                                    image98
                                    Angkor wattemplet, de storsta och mest kanda

Den absoluta hojdpunkten pa min lilla visit har var saklart angkor wat templen som var oslagbart vackra. Helt fantastiskt att manniskor sjalva har byggt dessa enorma byggnader. Vi hann pa en dag med 7tempel utan att stressa och dessutom blev det en solnedgangstur till  floating willage som va valdight haftigt. Dar bor 3000 kambodjaner och vietnameser mitt ute pa vattnet i sina sma skjul. Valdigt unikt. Bodde gjorde vi for endast 15kr natten, och vi at for bara nagra kronor. Att hyra en tuktuk en hel dag betealade vi ca. 50spann for och vi hade en galen chaffor som hur rolig som hellst! 

Idag pa vagen tillbaka borjade allt som pa smor, sa efter tva timmar hordes ett pysande ljud utifran. punka. lagom kul. Men de tre kambodjanerna som var med i bussen drog snabbt fram verktygen och fixade skrothogen. Sa vi fortsatte puttra resten av vagen utan problem. Efter gransen splittrades bussen, sa alla utom ja bytte buss till bangkok, men ja hade bestamt mig for nagra soldagar pa koh chang. Sa jag blev ensam med en thailandare som var vaaaaaldigt skum. De borjade med att han trevligt bjod pa ol, fortsatte m att fraga om ja ville upp i skogen och roka hash m honom och om ja var intresserat av att go "gratis" hos honom. Ja fick ocksa en invit till en rundtur pa on men ja kande, att det var INTE RIKTIGT LAGE. han var 40ar gammal OCH han hade olmage. Inga fler tillagg behovs.



image99     

image100
 Nagra av d tusentals asiaterna som va dar





                                       image103


                                      image101
                                        Den har lilla tjejen kunde ganska mycket svenska...

                                   image102
                                    floating willage


Nu ska ja spendera nagra dar i solen pressandes innan ja aker till Bangkok igen. Tanker UNNA mig mina alskade fruitshakes varje da och osa i mig farsk frukt :) Tank att om en vecka kommer ja sitta runt koksbordet i saltis o ata middag, kanns sjukt skumt  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0